Bij de aankoop van een huisdier is het consumentenrecht van toepassing!

Dit betekent onder andere dat je als fokker een pup moet 'leveren' dat de eigenschappen bezit, die je redelijkerwijs mag verwachten. Zo mag verwacht worden dat de pup gezond is en een sociale opvoeding heeft gehad.

Daarnaast houdt het consumentenrecht in dat er een wettelijke garantie is voor de koper. De wettelijke garantie betekent dat de koper recht heeft op een sociale en gezonde pup.

Als dit niet het geval is heeft de koper recht op herstel. Als dit niet mogelijk is, of redelijk is, dan kan de consument een andere pup krijgen. Een andere optie is teruggave van het aankoopbedrag of ontbinding van de overeenkomst inzetten; De pup gaat terug en het geld ook.

Vragen over hoe te handelen ontstaan vaak in de situatie waarin de pup iets (lijkt) te mankeren, waarop de nieuwe eigenaar niet had gerekend en waarbij de dierenarts is ingeschakeld. Dit brengt uiteraard de nodige kosten met zich mee.

De eigenaar zal van de fokker of verkoper verwachten dat deze bereid is (een deel van) de dierenartskosten te vergoeden.

Het is daarom verstandig om al bij de verkoop afspraken te maken!

 

Dingen gebeuren en zijn inherent aan het leven,
problemen zijn er om op te lossen.

Als de pup/hond gekocht is bij een bedrijfsmatig fokker/handelaar en het dier mankeert iets in de eerste 6 maanden na aankoop dan wordt er in eerste instantie van uit gegaan dat het gebrek al aanwezig was bij aankoop. De verkoper moet dan herstellen of vervangen. Lukt dit niet, dan kan de koop worden ontbonden. 

Dit is anders als de verkoper kan aantonen/aannemelijk maken dat het gebrek bij aankoop niet aanwezig was of hem niets is aan te rekenen valt. 

Je kunt een verkoper niets verwijten, als een pup iets overkomt waar de fokker buiten staat. Bijvoorbeeld als de pup onder een auto komt of als men bij het spelen over de pup valt.

Als 6 maanden na aankoop zich een gebrek openbaart kan koper nog steeds recht hebben op garantie. De koper moet dan zelf aantonen dat het de verkoper te verwijten is.

Mocht het bijvoorbeeld om een erfelijke aandoening gaan. dan is het van belang of de verkoper van het gebrek had kunnen weten en/of het gebrek had kunnen voorkomen. In dergelijk gevallen wordt het allemaal een stuk complexer.

Het is erg belangrijk dat koper bij vermoeden van een probleem zo snel mogelijk hierover contact opneemt met de fokker, zodat gekeken kan worden hoe tot een oplossing te komen.

Blijf altijd netjes en correct tegen elkaar, maak elkaar geen verwijten.
Niet alle problemen zijn op te lossen.

Bent u bedrijfsmatig bezig

Fokt, verkoopt of verhandelt u huisdieren of vangt u huisdieren op? En doet u dat regelmatig? Dan houdt u bedrijfsmatig huisdieren. Een dierenspeciaalzaak en een dierenpension zijn hier voorbeelden van.

Lees meer »